uteliv2008.se

uteliv2008

Vandringstips för nybörjaren

Att vara ute i naturen och vandra är ett fantastiskt sätt att spendera tiden. Sverige är fyllt av underbar natur som bara väntar på att upplevas. Om du själv börjat tänka på detta vis och funderar på att ge dig ut på din första vandring kommer här några snabba tips.

Skorna är en av de absolut viktigaste delarna av din utrustning och du kommer tacka dig själv för att du investerar i ett par bra vandringsskor eller kängor. Men köp dem i god tid så du har tid att gå in dem ordentligt.

Och när vi ändå är inne på skor kan det tilläggas att du bör byta sockar regelbundet. Det minskar risken för problem med fötterna och bidrar stort till komforten. Av denna anledning bör du så klart också se till att ta med flera par extra. Och när du byter kan du ofta fästa dina strumpor på utsidan av ryggsäcken ock låta dem torka där.

På tal om ryggsäcken ska du välja en modell som ger bra stöd och som rymmer tillräckligt mycket packning. Ta några kortare vandringsturer, säg någon enstaka timme med full ryggsäck för att bli van vikten.

När det kommer till att välja vandringsled behöver du inte nödvändigtvis hitta en kort led bara så du kan gå från början till slut. Du kan lika gärna hitta ett längre vandringsled och bara gå en eller två etapper av den.

Skydda dig under sportandet

Du som är aktiv och gillar att röra på dig vet säkerligen redan om det här. Men för novisen är det viktigt att veta hur du skyddar dig när du sportar för att inte skada kroppen i jakten på att må bra.

Tillräckligt med skydd

Det är ingen nyhet att hockeyspelare behöver ha en bra hockeyhjälm som skyddar dem, det duger inte med en cykelhjälm på isen. Det känns också självklart att ha en ridhjälm på hästen eller knäskydd på skateboarden. Men tänker du på att ha ett bälte under tung tyngdlyftning eller handskar när du joggar. Det är extra försiktighetsåtgärder som är fullt frivilliga. Ett bälte stabiliserar dina höfter och skonar ländryggen, ett extra skydd om du lyfter tungt. Handskarna är din bästa räddning om du snubblar, instinktivt vill du ta emot dig med händerna när du slår i backen. Du slipper skrapade händer, helt enkelt. Fundera på hur skyddad du är när du sportar.

För hårt och för mycket

Något du alltid ska tänka på som nybörjare är skaderisken. När du styrketränar är det viktigt att du har blivit utbildad i hur du ska lyfta för att inte felbelasta kroppen. När du börjar träningscykla ska du hålla dig inom rimliga gränser, tänk inte att du måste cykla tre mil om dagen för att du ska få effekt. Är du ovan att träna kommer du bara att få ont och tröttna på ansträngningen. Du behöver bygga upp en tolerans mot ansträngningen och sakta öka belastning för att det ska vara roligt och gynnande. Hellre 2 kilometer om dagen i 100 dagar än 2 mil om dagen i 10 dagar. Tänk alltid långsiktigt. Börja hellre med att gå på gymmet 2 dagar i veckan än varje dag. Det tar tid att få in nya vanor så försök hålla dig till ett enklare schema till dess att träningen känns naturlig i vardagen.

Viktigt med vila och återhämtning

Oavsett vad vi håller på med så är det viktigt med vila och återhämtning. Våra kroppar orkar inte med hur mycket som helst och genom att vi vilar så kommer vi att orka med mer.

Har man varit ute på äventyr och pressat sin kropp till det yttersta så behövs det återhämtning efter detta. Om man regelbundet tränar så vet både du och din kropp att den måste få vila för att orka med det den utsätts för. För varje pass som görs så stärks din kropp och det är under vila och återhämtning som dina muskler växer.

När man pressa sin kropp så slits muskler, leder och ligament. Det kan göra ont i kroppen efter en ansträngning och det är inte alls konstigt. Det är därför det är så viktigt att man regelbundet vilar och kroppen får återhämta sig. Det finns många sätt att koppla av och du har säkert dina metoder för att kunna återhämta dig.

Har du svårt för att koppla av så kan yoga var ett bra sätt att låta kroppen få varva ner. Bestäm tid då du ska utföra din yoga. Rucka inte på dessa tider utan utför dina pass oavsett. Du kommer att känna efter ett par pass hur skönt det är att bara få vila och varva ner ordentligt.

Oförväntade följder av viktnedgång

Träning och hälsa går varandra hand i hand. Många tränar för att gå ned i vikt och när man börjar se tydliga resultat kan det vara det bästa i världen. Men viktnedgång kan även komma med några mer oförväntade följder och här tittar vi på ett par vanliga.

Man fryser lättare

När man väger mycket kan man sägas ha ytterligare isolering på en del områden på kroppen. Kyla är inte bara något vi känner av längst ut på huden utan går mycket djupare än så. När man då gå ner i vikt kan man känna att man lättare börjar frysa och är mer medveten om när det blir kallt. På samma sätt kommer man dock även känna av värme och inte lika snabbt tycka att det blivit för varmt. Det finns dock de som inte allt känner av denna skillnad lika mycket. En anledning till detta kan vara för att de hade sämre blodcirkulation innan de gick ned i vikt, vilket också får en att frysa lättare.

Mindre bröst

Kvinnor som går ned i vikt märker ofta att behån inte längre passar och behöver en mindre. Brösten innehåller en hel del fett och det går inte riktigt att förklara för kroppen att den ska bränna fett på ett område men inte ett annat. En del märker dock även av att brösten blir mer hängiga och kanske då börjar fundera på ett bröstlyft. Är det bara storleken som förändras kan man alltid trösta sig med att brösten följer resten av kroppen och kommer därmed oftast vara i samma proportion som innan viktnedgången.

Nya sovvanor

Fettet i kroppen kan ha en dämpande effekt på kroppen i många situationer. En mindre väntat av dessa är dock när man sover. Efter viktnedgång är det inte ovanligt att man inte längre känner sig lika bekväm i en del sovpositioner. Att ställa om hur man sover är inte alltid så enkelt, men det gäller mer eller mindre bara att prova sig fram och se vad man finner vara mest bekvämt.

Det här domännamnet är till salu